Mat & dryckNy studie: Inga mätbara PFAS-halter i svensk mjölkSveriges lantbruksuniversitet, SLU, har mätt PFAS-halter i svensk mjölk. Resultaten är glädjande.
HälsaDå ska du äta middag för att skydda ditt hjärtaDet finns ett enkelt sätt att sänka blodtryck, blodfetter och stresshormoner. Det är att välja rätt tidpunkt för dagens sista måltid.
HälsaJessica kunde sluka två liter glass på kvällen framför tv:nJessica Grip hade en laddad relation till sötsaker. Tills hon lyckades göra slut med sockret och började må bra. Så här gjorde hon!
HälsaProfessorn tipsar: Så blir du av med sötsugetSvårt att bli av med sockersuget efter julens sötsaker? Professor Charlotte Erlanson-Albertsson tipsar om hur du kan dra ner på sockret och ändå äta gott.
HälsaTarmprofessorns bästa råd: ät ost!Gillar du ost? Fortsätt med det. Enligt tarmfloraprofessorn har ost otippad effekt mot inflammationer som kan leda till sjukdom.
Mat & dryckStudie: Fet ost och grädde kopplas till lägre risk för demensPersoner som äter fettrik ost och grädde kan ha en lägre risk att utveckla demens, enligt en stor studie från Lunds universitet. Forskarna följde över 27 000 personer i omkring 25 år.
KrönikaPetter Karlsson: ”Bregott utmålas som källan till allt ont”Lands krönikör ställer sig skeptisk till horden av nya hälsorön som översvämmar nyhetssidorna – och dessutom är lika kortlivade som motstridiga. Vad hände egentligen med det sunda förnuftet?
HälsaGrönbladig kost skyddar ditt hjärtaÄt mer frukt och grönt! Du blir piggare, gladare och risken att bli sjuk minskar vid förkylningstider. Vi har alla hört det förr! Men visste du att en grönbladig kost också skyddar hjärtat vid en hjärtinfarkt?
HälsaSå ska du tillaga maten för att behålla näringenFå ut mesta möjliga näringen ur det du äter. Med rätt livsmedelskombinationer och tillredningssätt blir maten nyttigare.
Mat & dryckFem supernyttiga julrätter att njuta av – året omMycket av det godaste på julbordet är faktiskt riktigt bra för hälsan! Här är fem hälsosamma val.
Hälsa7 symtom som kan bero på kaliumbristPotatis, frukt och grönt innehåller livsviktigt kalium. Här får du koll på vad kaliumbrist kan innebära och hur du motverkar att drabbas.
HälsaLäkaren Rangan Chatterjees kostråd: Ät hela alfabetetÄt en varierad kost med mycket frukt och grönt. Det är läkaren Rangan Chatterjees bästa tips. Här är hans uppmärksammade metod: Äta hela alfabetet.
Hälsa3 livsmedel som får fart på fettförbränningenSvårt att hålla vikten? Här är vanliga livsmedel som kan hjälpa fettförbränningen på traven.
HälsaNy studie slår fast: Så ofta och så många ägg kan du ätaNu kan du som gillar ägg pusta ut. En ny stor studie visar att det är ofarligt att äta ägg varje dag.
HälsaLura hungern och hjärnan med enkla tallriksknepenTrött på dieter och bantningskurer? Då ska de testa de här enkla knepen som håller hungern borta.
Mat & dryckGiftlarmen vi minns: Så gick det sen för ”livsfarliga” matenAkrylamid i chips och arsenik i riskakor. Giftlarmen har avlöst varandra genom åren. Men vad hände efter larmrapporterna? Här får du svar. Och så avlivas några matmyter.
HälsaFyra fibrer som ger friskare tarmfloraSe till att få i dig de här fyra kostfibrerna varje dag – de är nämligen extra bra för en frisk tarmflora!
HälsaSå får du i dig dagsbehovet av C-vitaminTrodde du att apelsiner är det bästa du kan äta för att få i dig C-vitamin? Nix! Bland annat paprika innehåller mycket mer än den gamle trotjänaren.
Mat & dryckDärför ska du se upp med uppvärmda spenatresterÄr det en myt eller sanning att uppvärmda spenatrester är farligt att äta? Land reder ut!
HälsaSå undviker du halsbränna – 7 konkreta tipsAllt om halsbränna och sura uppstötningar, denna vanliga åkomma som också kallas för magsaftsreflux.
Mat & dryckNy studie: Inga mätbara PFAS-halter i svensk mjölkSveriges lantbruksuniversitet, SLU, har mätt PFAS-halter i svensk mjölk. Resultaten är glädjande.
HälsaDå ska du äta middag för att skydda ditt hjärtaDet finns ett enkelt sätt att sänka blodtryck, blodfetter och stresshormoner. Det är att välja rätt tidpunkt för dagens sista måltid.
HälsaJessica kunde sluka två liter glass på kvällen framför tv:nJessica Grip hade en laddad relation till sötsaker. Tills hon lyckades göra slut med sockret och började må bra. Så här gjorde hon!
HälsaProfessorn tipsar: Så blir du av med sötsugetSvårt att bli av med sockersuget efter julens sötsaker? Professor Charlotte Erlanson-Albertsson tipsar om hur du kan dra ner på sockret och ändå äta gott.
HälsaTarmprofessorns bästa råd: ät ost!Gillar du ost? Fortsätt med det. Enligt tarmfloraprofessorn har ost otippad effekt mot inflammationer som kan leda till sjukdom.
Mat & dryckStudie: Fet ost och grädde kopplas till lägre risk för demensPersoner som äter fettrik ost och grädde kan ha en lägre risk att utveckla demens, enligt en stor studie från Lunds universitet. Forskarna följde över 27 000 personer i omkring 25 år.
KrönikaPetter Karlsson: ”Bregott utmålas som källan till allt ont”Lands krönikör ställer sig skeptisk till horden av nya hälsorön som översvämmar nyhetssidorna – och dessutom är lika kortlivade som motstridiga. Vad hände egentligen med det sunda förnuftet?
HälsaGrönbladig kost skyddar ditt hjärtaÄt mer frukt och grönt! Du blir piggare, gladare och risken att bli sjuk minskar vid förkylningstider. Vi har alla hört det förr! Men visste du att en grönbladig kost också skyddar hjärtat vid en hjärtinfarkt?
HälsaSå ska du tillaga maten för att behålla näringenFå ut mesta möjliga näringen ur det du äter. Med rätt livsmedelskombinationer och tillredningssätt blir maten nyttigare.
Mat & dryckFem supernyttiga julrätter att njuta av – året omMycket av det godaste på julbordet är faktiskt riktigt bra för hälsan! Här är fem hälsosamma val.
Hälsa7 symtom som kan bero på kaliumbristPotatis, frukt och grönt innehåller livsviktigt kalium. Här får du koll på vad kaliumbrist kan innebära och hur du motverkar att drabbas.
HälsaLäkaren Rangan Chatterjees kostråd: Ät hela alfabetetÄt en varierad kost med mycket frukt och grönt. Det är läkaren Rangan Chatterjees bästa tips. Här är hans uppmärksammade metod: Äta hela alfabetet.
Hälsa3 livsmedel som får fart på fettförbränningenSvårt att hålla vikten? Här är vanliga livsmedel som kan hjälpa fettförbränningen på traven.
HälsaNy studie slår fast: Så ofta och så många ägg kan du ätaNu kan du som gillar ägg pusta ut. En ny stor studie visar att det är ofarligt att äta ägg varje dag.
HälsaLura hungern och hjärnan med enkla tallriksknepenTrött på dieter och bantningskurer? Då ska de testa de här enkla knepen som håller hungern borta.
Mat & dryckGiftlarmen vi minns: Så gick det sen för ”livsfarliga” matenAkrylamid i chips och arsenik i riskakor. Giftlarmen har avlöst varandra genom åren. Men vad hände efter larmrapporterna? Här får du svar. Och så avlivas några matmyter.
HälsaFyra fibrer som ger friskare tarmfloraSe till att få i dig de här fyra kostfibrerna varje dag – de är nämligen extra bra för en frisk tarmflora!
HälsaSå får du i dig dagsbehovet av C-vitaminTrodde du att apelsiner är det bästa du kan äta för att få i dig C-vitamin? Nix! Bland annat paprika innehåller mycket mer än den gamle trotjänaren.
Mat & dryckDärför ska du se upp med uppvärmda spenatresterÄr det en myt eller sanning att uppvärmda spenatrester är farligt att äta? Land reder ut!
HälsaSå undviker du halsbränna – 7 konkreta tipsAllt om halsbränna och sura uppstötningar, denna vanliga åkomma som också kallas för magsaftsreflux.